Waarom je online marketing wél moet uitbesteden

Het is een keuze die veel ondernemers eens moeten maken: online marketing zelf doen of uitbesteden? Van beiden valt iets te zeggen. Financieel gezien lijkt het op het eerste gezicht voordeliger om het zelf te doen, maar dat is niet altijd zo. In dit blogbericht geef ik je vijf redenen om online marketing uit te besteden.


Reden 1: Expertise

De eerste reden is expertise. Als ondernemer ben je vaak heel goed in wat je doet. Online marketing is dan een bijzaak, maar verdient eigenlijk volle aandacht. Een specialist heeft de nodige expertise en kan hierdoor veel sneller resultaat behalen, omdat hij weet wat hij doet.

Wat ik veel tegenkom in het online marketing landschap is dat bedrijven ‘iets met SEO doen’, ‘adverteren op Google’ of ‘actief zijn op social media’. Die intentie vind ik goed, want ik denk dat het altijd goed is om gebruik te maken van de online kanalen om je product of dienst te promoten, maar alleen wat online marketingwerkzaamheden uitvoeren zet geen zoden aan de dijk.

‘’Alleen wat online marketingwerkzaamheden uitvoeren zet geen zoden aan de dijk’’


Reden 2: Strategie

De grootste fout die ik ondernemers daarom zie maken, is zonder strategie beginnen met online marketing. Hoe kun je effectief resultaat behalen, zonder te weten waarom je doet wat je doet en wat je wilt bereiken? Er mist een strategie. Een goed doordacht plan dat aansluit op de missie, visie en doelstellingen van het bedrijf én een specialistische uitvoering van de strategie. Specialistisch werk vraagt om een specialist. En dat komt gelijk uit op reden nummer 2.


Reden 3: Goedkoper

Google, Facebook en andere tooling leveranciers maken het ondernemers heel gemakkelijk om zelf te starten met een online campagne. Je kunt een positief resultaat boeken, maar puntje bij paaltje neem je het op tegen specialisten. In ieder vak heb je professionals. Zo houdt een piloot een vliegtuig in de lucht en is een glazenwasser een kei in ramen zemen. Daarom is het altijd goed om professioneel advies in te schakelen. Op termijn pluk je hier de vruchten van. Professionals zijn duur, maar amateurs zijn duurder.

‘’Professionals zijn duur. Amateurs zijn duurder’’


Reden 4: Altijd up-to-date

Online marketeers zijn altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Hierdoor kun je sneller anticiperen op veranderingen in de markt en blijf je de concurrentie een stap voor. Ook kent een online marketeer in het algemeen meer marketingtools dan de gemiddelde ondernemer en maakt hier ook gebruik van. Deze tools zijn essentieel om te kunnen optimaliseren.


Reden 5: Measurement

De data van je website inzichtelijk maken kan gemakkelijk met Google Analytics, maar de juiste data opzoeken, uitlezen en gebruiken is niet voor iedereen weggelegd. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Een online marketeer is hierin gespecialiseerd en weet als geen ander hoe hij deze data kan gebruiken om jouw website te verbeteren.