Aloë vera kwekerij Dr. Green

In mei 2020 klopte Freek Wesstein van Dr. Green aan bij DataClicks. Dr. Green sloeg een nieuwe weg in en wilde met een nieuw product de consument bereiken. Door het opzetten en uitvoeren van de juiste SEO-strategie is het aantal organische bezoekers binnen 1 jaar met 2771% toegenomen.

Case Dr. Green - DataClicks (1)

Over Dr. Green

Huidverzorging op de meest natuurlijke manier

Als enige glastuinbouwbedrijf van Europa heeft Dr. Green zich volledig gespecialiseerd in het kweken van Aloë vera en hoe je deze oerplant kunt gebruiken voor natuurlijke huidverzorging. Daarom heeft Dr. Green een webshop ontwikkeld om Aloë vera als huidverzorgingsproduct in Nederland op de kaart te zetten. Hierdoor maakt Dr. Green huidverzorging op de meest natuurlijke manier mogelijk.

Het jongste bedrijf van Nederland

De kwekerij is in een kas van 12000m² en staat vol met Aloë vera planten. Het bijzondere aan Dr. Green is dat het bedrijf volledig wordt gerund door een klein vast team van young professionals en verder meer dan 60 studenten en scholieren. Dit maakt de gemiddelde leeftijd van het bedrijf 16 jaar!

Case Dr. Green - DataClicks

De aanpak

Zoals gezegd is Dr. Green niet zomaar een kwekerij, maar weten ze letterlijk alles van Aloë vera en hoe deze plant kan worden gebruikt voor 100% natuurlijke huidverzorging. We wilden Dr. Green daarom niet alleen goed vindbaar maken, maar ook positioneren als dé Aloë vera specialist.

Onderzoek

Vanzelfsprekend zijn we begonnen met onderzoek: een doelgroeponderzoek, marktonderzoek, zoekwoordonderzoek en concurrentieonderzoek. Op basis van de resultaten uit dit onderzoek hebben we een strategie opgezet die de organische vindbaarheid van de website in het eerste halfjaar moest vervijfvoudigen.

Uit het onderzoek is gebleken dat de doelgroep veel zoekt naar Aloë vera. Als plant, maar ook naar de geneeskrachtige gel en hoe men de gel kan gebruiken voor bepaalde huidproblemen. Op generieke zoekopdrachten, zoals “Aloë vera” en “Aloë vera gel”, zit enorm veel zoekvolume en concurrentie. Het was daarom niet realistisch om ons hier als nieuwe website op korte termijn op te focussen.

Gebruik jij verzorgingsproducten voor je huid of je haar? Dan heb je vast wel eens gekeken wat er nu precies in die tube of dat potje zit. In veel producten vind je Aloë vera. De gel in het blad van de plant staat bekend om de geneeskrachtige werking ervan. Zo kan het eczeem, acné, rimpels en striae verminderen, verzacht het brandwonden en maakt het je haar sterker.

Aloë vera gebruiken als huidverzorging

Wel zagen we dat er kansen lagen op zoekopdrachten met de behoefte naar informatie over Aloë vera gebruiken als huidverzorging, zoals Aloë vera en acné, striae, rimpels, littekens, brandwonden en ook haarverzorging. In plaats van ons te focussen op alleen de plant, hebben we daarom gekozen voor de strategie om de plant in te zetten als huidverzorgingsproduct. Om die reden hebben we een nieuwe structuur bedacht met pagina’s die een complete uitleg geven over hoe je Aloë vera kunt gebruiken om deze huid- en haarproblemen te verminderen.

Nieuwe structuur

De website was net nieuw en zag er gelikt uit, maar aan SEO was nog geen aandacht besteed. Er was geen (logische) URL- en interne linkstructuur. Ook waren er geen relevante landingspagina’s voor specifieke zoekopdrachten.

Op basis van de resultaten uit het onderzoek hebben we bepaald welke nieuwe pagina’s op de website moeten komen, welke huidige pagina’s moeten verdwijnen, wat de interne linkstructuur wordt en welke logische URL iedere pagina krijgt. Dit resulteerde in een compleet nieuw menu met nieuwe pagina’s die speciaal zijn ingericht voor relevante zoekopdrachten. Het doel hiervan was verkeer naar de website krijgen dat op zoek was naar informatie over Aloë vera gebruiken als huid- en haarverzorging.

Specifieke landingspagina’s

De resultaten uit het onderzoek gaven inzicht in het zoekgedrag van de doelgroep. Er bleek een behoefte te zijn aan informatie over hoe men Aloë vera gel kan gebruiken bij huidverzorging. De landingspagina’s zijn daarom zo ingericht dat ze antwoord geven op vragen als “Aloe vera gebruiken als haarverzorging” of “Aloë vera gebruiken bij brandwonden”.

De resultaten

Drie maanden na het doorvoeren van de wijzigingen werden de eerste resultaten zichtbaar: de stijging qua bezoekersaantallen en vindbaarheid van de website werd beter. Weer drie maanden later werden de eerste resultaten geboekt: de website ging echt stijgen. En de website is blijven stijgen. Door de speciale landingspagina’s kregen we meer bezoekers op de site en dit heeft positieve invloed gehad op de rest van de website. Hierdoor konden we ons ook beter focussen op de generieke zoekopdrachten met meer volume en concurrentie. Het gevolg: alle werkzaamheden samen hebben ervoor gezorgd dat het aantal bezoekers op de website is toegenomen met 2771%. Ofwel: het maandelijkse, organische (niet-betaalde) verkeer in april 2021 is meer dan 27,5 keer zoveel sinds juni 2020.

SEO Case - Zoekmachineptimalisatie - DataClicks

Freek Wesstein

Mede-eigenaar Dr. Green

Leroy werkt ontzettend gestructureerd. Ik heb zelden iemand gezien die zo werkt als hij. Hij werkt volledig data gedreven. Hij zorgt voor duidelijke rapportages zodat ik goed kan volgen waaraan hij werkt. Ik vind hem eerlijk en transparant. Een super vent om mee samen te werken.

Wil jij deze cijfers ook voor jouw website?

Bekijk hoe DataClicks jou kan helpen

Fundamentele bouwstenen voor jouw bedrijf

Samen bouwen aan de groei van jouw bedrijf

Online succes behalen met jouw bedrijf

Aan de slag met jouw SEO-strategie

Wil jij net als Dr. Green je bezoekersaantallen verhogen? Neem contact op en we bespreken de mogelijkheden voor jouw website of webshop!

Leroy van den Enden - DataClicks - SEO specialist