Werk je al met Google Analytics, maar vind je de data te beperkt? Wil je belangrijke acties op je website meetbaar maken, maar weet je niet hoe? Maak kennis met Google Tag Manager: dé tool om dataclicks te verzamelen en jouw marketingbudget nog efficiënter te besteden.

In dit artikel:

☑️ Wat is Google Tag Manager?
☑️ Hoe werkt Google Tag Manager?
☑️ Tags, triggers en variabelen
☑️ Google Tag Manager installeren

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) is een gratis tag management tool van Google waarmee je zelf tags kunt toevoegen aan je website. Tags zijn kleine stukjes code op je website waarmee je data inzichtelijk kunt maken, bijvoorbeeld bezoekersgedrag. Het voordeel van GTM is dat je deze codes niet zelf hoeft te maken. Je hoeft alleen eenmalig het GTM-script op je website in te laden. Dit bespaart je veel tijd, omdat je niet voor iedere tag je websitebouwer hoeft te vragen de code te maken en te publiceren.

Het voordeel hiervan is dat je zonder specialistische, technische kennis allerlei belangrijke statistieken op je website meetbaar kunt maken. Denk aan data als klikken op links naar andere websites, hoe vaak en op welke pagina’s op je telefoonnummer wordt geklikt, hoe goed je blog wordt gelezen of hoeveel bezoekers een product hebben toegevoegd aan hun winkelmandje. Dit laatste is enorm interessant om fouten in het bestelproces van je webshop te achterhalen.

In Google Tag Manager kun je alle scripts en codes inladen en hierdoor hoef je dit niet meer in de website te doen. Dus ook Google Analytics, de Facebook pixel, LinkedIn Insight tag, Hotjar en andere tools heb je allemaal overzichtelijk op één plek, ofwel container. Zo behoud je een mooi overzicht van alle tags en scripts op je website.


Hoe werkt Google Tag Manager?

Google Tag Manager kun je zien als de tussenpersoon van twee databronnen. Databron 1: je website. Databron 2: een derde partij, zoals Google Analytics, Google Ads, Facebook etc. In Google Tag Manager stel je de tags in en vervolgens wordt de data van je website doorgestuurd naar de derde partij van je tag. Zie hier een visueel overzicht hoe Google Tag Manager werkt:

Google Tag Manager uitleg zonder DataLayer

Je kunt dus alle belangrijke data inzichtelijk maken en doorsturen naar derde partijen. Hierdoor heb je nog beter inzicht in hoeveel jouw marketingcampagnes opleveren (of kosten) en kun je jouw marketingbudget veel efficiënter besteden.


Tags, triggers en variabelen

Google Tag Manager heeft drie belangrijke onderdelen die de tool een succes maken: tags, triggers en variabelen.

Tags

Tags zijn stukjes code of pixels van derde partijen, zoals Google Analytics, Google Ads, Facebook, LinkedIn, Hotjar etc. Door het gebruik van deze tags wordt het mogelijk om bezoekersgedrag te tracken en door te sturen naar de derde partij.

Triggers

Met triggers geef je aan wanneer de tag moet worden geactiveerd. Dit kan bijvoorbeeld bij iedere paginaweergave, maar ook wanneer een product is gekocht, op een link is geklikt, de bezoeker een bepaalde tijd op een pagina is geweest, een belangrijke pagina heeft bezocht of iets anders. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is meetbaar te maken met Google Tag Manager.

Variabelen

Variabelen zijn aanvullende gegevens die je mogelijk nodig hebt om de tag te laten werken. Dit kunnen dynamische en statische gegevens zijn. Google Tag Manager biedt al veel standaard variabelen die je kunt gebruiken, maar je kunt ook eigen variabelen maken.


Google Tag Manager installeren

Om te starten met Google Tag Manager dien je een script op je website in te laden. Dit script wordt direct aan je getoond nadat je een Google Tag Manager account aanmaakt. Dit ziet er als volgt uit:

Google Tag Manager script

Volg vervolgens de instructies: plaats de bovenste code in de <head> en plaats de onderste code in de <body> van je website. Publiceer je website en je hebt Google Tag Manager geïnstalleerd. Zo makkelijk gaat het. Je kunt nu beginnen met het instellen van tags, triggers en variabelen om voor jou relevante data te verzamelen.

Is alles binnen Google Tag Manager zo makkelijk? Nee, ook binnen Google Tag Manager kan het soms even zoeken zijn een tag werkend te krijgen. Maar de meeste tags zijn vrij eenvoudig. Pas als je echt de diepte ingaat, heb je specialistische kennis nodig. Om te beginnen: lees deze blog over Google Analytics instellen via Google Tag Manager.