Outbound link click tracking met Google Tag Manager

Uitgaande links op je website zijn links van jouw website naar een andere website. De Engelse term wordt ook veel gebruikt: 'outbound link tracking' of ‘external link clicks’. In dit blogartikel leg ik je op een simpele manier uit om outbound link tracking mogelijk te maken met Google Tag Manager.

In dit artikel:

  • Wat is outbound link tracking
  • Waarom je uitgaande links moet meten
  • Hoe pas je outbound link tracking toe
  • Outbound link tracking met Google Tag Manager
  • Outbound link tracking testen
  • De uitgaande links bekijken in Google Analytics

Tip: ben je nieuw met Google Tag Manager? Lees dan eerst dit blogartikel wat is Google Tag Manager en hoe werkt het?

Wat is outbound link tracking

External link click tracking wordt ook wel outbound link tracking genoemd en houdt in dat je uitgaande links op je website meetbaar maakt. Uitgaande links, ook wel bekend als ‘outbound links’ of ‘externe links’, zijn klikken op links van jouw website naar een andere website. Door deze links verlaten bezoekers je website en gaan ze naar de website waar je naartoe linkt.

‘’Met external link click tracking meet je uitgaande links op je website‘’

Waarom je uitgaande links moet meten

Je kunt je afvragen waarom je überhaupt naar andere websites linkt. Je wilt je bezoekers immers op je eigen website houden. Toch kan het een goed idee zijn om externe links op je website te plaatsen. Dit kunnen bijvoorbeeld je eigen social media profielen zijn, maar ook websites van klanten, leveranciers, partners of bijvoorbeeld Wikipedia. Laatstgenoemde kan bijvoorbeeld goed bijdragen aan het aanbieden van informatie voor je doelgroep.

Het is belangrijk om deze outbound links meetbaar te maken, zodat je beter inzicht hebt in het succes van je website en de resultaten van je campagnes.

Hoe pas je outbound link tracking toe

Er zijn diverse manieren om external link click tracking mogelijk te maken. Zo is het mogelijk om iedere link apart te meten met een uniek script, maar dat raad ik je niet aan. Het makkelijkst en overzichtelijkst om outbound links te meten is met Google Tag Manager.

Outbound link tracking met Google Tag Manager

Om uitgaande links te meten met Google Tag Manager dien je naast de gebruikelijke trigger en tag ook een nieuwe variabele te maken. Laten we hiermee beginnen.

Variabele aanmaken

  • Klik in het linkermenu op ''Variabelen''
  • Klik bij ‘Door de gebruiker gedefinieerde variabelen’ op ‘Nieuw’

We gaan nu de variabele maken.

  • Klik op ‘Variabeleconfiguratie’ en kies voor ‘Variabele voor auto-gebeurtenis’.

Werk je met de Engelse versie? Dan is dit ‘Auto-Event Variable’

  • Kies vervolgens bij ‘Type variabele’ voor ‘Element-URL’
  • Laat ‘standaardwaarde instellen’ uitgevinkt
  • Kies bij ‘Componenttype’ voor ‘Is uitgaand’ (Engels: Is outbound)
  • Laat ‘Partnerdomeinen’ leeg
  • Geef de variabele een logische naam.

Met het oog op collega’s of partners die mogelijk ooit in jouw Google Tag Manager gaan werken, zou ik ‘aev’ gebruiken. Dit staat voor Auto-Event Variable. Zet achter ‘aev’ wat de variabele inhoudt. In dit geval ‘Element-URL = uitgaand'.

  • Klik op ‘opslaan’

Trigger aanmaken

Nu de variabele is gemaakt, gaan we de trigger maken. De trigger geeft aan wanneer de tag moet worden geactiveerd. De variabele die we zojuist hebben gemaakt, gaan we gebruiken om de trigger te activeren.

  • Klik in het linkermenu op ‘triggers’
  • Klik vervolgens op ‘nieuw’

  • Kies bij ‘triggerconfiguratie’ voor het type trigger ‘Alleen links’Laat de checkboxes uitgevinkt
  • Kies voor ‘Sommige klikken op links’
  • Kies bij ‘Deze trigger activeren wanneer er een gebeurtenis optreedt en aan al deze voorwaarden is voldaan’ voor: [de variabele die je zojuist hebt gemaakt] [is gelijk aan] [true]
  • Geef de trigger een logische naam, zoals ‘Link click trigger - Outbound’
  • Sla de trigger op

Tag aanmaken

Nu de variabele en de trigger zijn aangemaakt, kan de tag worden geactiveerd.

  • Klik in het linkermenu op ‘tags’
  • Klik op ‘Nieuw’

We willen de gegevens als een gebeurtenis doorsturen naar Google Analytics.

  • Kies bij ‘Tagconfiguratie’ voor ‘Google Analytics - Universal Analytics'
  • Kies bij ‘Trackingtype’ voor ‘Gebeurtenis’ (in het Engels: ‘Event’)

Hieronder komen de gegevens die je wil doorsturen naar Google Analytics. Geef dit ook weer een logische naam, zoals:

  • Categorie: [Website exit] - Hierdoor zie je in Google Analytics direct dat de gebeurtenis een website exit was
  • Actie: [Click] - Hierdoor zie je in Google Analytics dat de ondernomen actie door bezoeker een click was.
  • Label: [{{Click URL}}] - Dit is een dynamische variabele en verandert dus bij iedere gebeurtenis. {{Click URL}} geeft aan op welke URL is geklikt. Door deze variabele te gebruiken, zie je straks in Google Analytics naar welke website de bezoekers zijn gegaan.
  • Waarde: laat dit leeg - Geef alleen een waarde op als er echt een waarde aan hangt. Dit is vooral handig bij verkochte producten of leadformulieren

De velden [Categorie], [Actie], [Label] en [Waarde] stuur je als gebeurtenis door naar Google Analytics. Daar is de data straks te zien in het Gebeurtenissenrapport. Naast deze vier velden zijn er nog een aantal velden om rekening mee te houden:

  • Niet-interactietreffer

De niet-interactietreffer heeft invloed op het bouncepercentage.
Al zet je deze op [waar] hebben gebeurtenissen geen invloed op het bouncepercentage
Al zet je deze op [onwaar] hebben gebeurtenissen wel invloed op het boucepercentage.
Voor uitgaande links dien je de niet-interactietreffer op [waar] te zetten, zodat het bouncepercentage niet wordt beïnvloed wanneer bezoekers op externe links klikken.

  • Google Analytics-instellingen

Kies hier de property waar je de gegevens naartoe wilt sturen. Deze heb je ooit gemaakt met een variabele.

Opmerking: Heb je nog geen Google Analytics variabele gemaakt in Google Tag Manager? Lees dan mijn eerdere blogbericht over Google Analytics instellen via Google Tag Manager.

  • Klik vervolgens op ‘Geavanceerde instellingen’
  • En kies bij ‘Tagactiveringsopties’ voor [Eenmaal per gebeurtenis]
  • De tag is nu gemaakt, maar moet nog worden geactiveerd. Kies daarom de trigger die je zojuist hebt gemaakt
  • Klik op ‘opslaan’

Outbound link tracking testen

Nu alles goed is ingesteld, is het belangrijk om te testen of het werkt. Doe dit altijd als je een wijziging doorvoert in Google Tag Manager.

  • Start de voorbeeldmodus in Google Tag Manager door rechts bovenin op de knop ‘Voorbeeld’ te klikken
  • Open nu een nieuw tabblad in dezelfde browser en ga naar je website
  • Je ziet nu onderaan je website de voorbeeldmodusbalk:

Opmerking: zie je de voorbeeldmodus niet? Dan heb je mogelijk Google Tag Manager nog niet geïnstalleerd.

  • In deze voorbeeldmodus zie je of de tags worden geactiveerd. Dit zie je onder ‘Tags Fired’ en ‘Tags Not Fired’
  • Klik op een willekeurige interne link op je website (een link naar een andere pagina op je eigen website).

Tip: Zorg ervoor dat je de link opent in een nieuw tabblad. Voor Windows: ctrl + klik. Voor Mac: cmd + klik.

  • De tag mag nu niet activeren. Activeert de tag wel? Dan is er ergens niet goed ingesteld.

Doorloop de bovenstaande stappen opnieuw om alles te controleren.

  • Het moet er als volgt uitzien:

  • Klik nu op een uitgaande link, bijvoorbeeld naar je Facebookpagina.
  • De tag moet nu onder ‘Tags Fired’ staan

Activeert je tag niet? Dan is er ergens iets niet goed gegaan. Doorloop bovenstaande stappen opnieuw om alles te controleren of klik in de voorbeeldmodus op je tag en check onder ‘Firing Triggers’ waardoor je tag niet is geactiveerd. Waarschijnlijk is het je trigger en zit daar ergens een fout.

De container publiceren

Nu de tag werkt, dient je container nog te worden gepubliceerd. Ga weer terug naar Google Tag Manager, sluit de voorbeeldmodus en klik rechts bovenin op de blauwe knop ‘Verzenden’. Geef je versie altijd een logische naam, bijvoorbeeld ‘external link click tracking ingesteld’.

De uitgaande links bekijken in Google Analytics

Google Tag Manager meet de externe klikken op de website en stuurt deze data door naar Google Analytics. Hier kun je de data zien in het gebeurtenissenrapport. Deze vind je door de volgende stappen te doorlopen:

  • Klik in het linkermenu op ‘Gedrag’
  • Klik op ‘Gebeurtenissen’
  • Klik op ‘Overzicht’

Hier vind je de data. Onder ‘Gebeurteniscategorie’ zie je de categorie die je hebt ingesteld. Dat is ‘Website exit’. Al klik je hier op kun je vervolgens ook het gebeurtenislabel zien, dus op welke link de bezoekers hebben geklikt.

Deze data kun je mooi combineren met je marketingcampagnes. Bijvoorbeeld of iemand van je Google Ads campagne op de website is gekomen en vervolgens naar je Facebookpagina. Of via je Facebookpagina op je website is geland en vervolgens naar de website van een leverancier van een van je producten.

Aan de slag met external link click tracking via GTM

Met dit blogartikel kun je zelf gemakkelijk aan de slag om uitgaande links op jouw website meetbaar te maken. Heb je alle bovenstaande stappen doorlopen, maar loop je tegen problemen aan? Neem gerust contact op voor specialistisch advies!